scroll
Terug naar overzicht

Het belang van SEO én GEO voor Vastgoedwebsites

Het belang van SEO én GEO voor Vastgoedwebsites
Marketing
Webdevelopment

Vastgoed - Bouwpromotor

SEO en GEO: zichtbaarheid van jouw vastgoedwebsite

Jouw vastgoedsite, online zichtbaar

In een snel veranderende, digitale vastgoedmarkt is online zichtbaarheid belangrijker dan ooit. Traditionele SEO was jarenlang de basis voor het aantrekken van bezoekers via zoekmachines (en is dat nog steeds), al dient zich nu een new kid on the block aan: Generative Engine Optimization (GEO). Geen aardrijkskunde, wel AI.

Wat houden deze begrippen concreet in voor vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars? En waarom is het essentieel om beide strategieën te combineren?

SEO: de basis van online vindbaarheid

SEO (Search Engine Optimization) zorgt ervoor dat jouw vastgoed website hoog scoort in de zoekresultaten van Google, Bing en andere zoekmachines - op voorwaarde dat je enige inspanningen levert. Door het inzetten van relevante zoekwoorden, het optimaliseren van technische aspecten van jouw website én het creëren van waardevolle content, trek je gericht bezoekers aan die actief op zoek zijn naar een woning, kantoor of nieuw vastgoedproject. Kortom, leads die op zoek zijn naar jouw diensten.

 

In ’t kort: 

  • Meer kwalitatieve leads: SEO brengt je panden onder de aandacht van potentiële kopers en huurders.
  • Lokale vindbaarheid: Door te optimaliseren voor locatiegebonden zoekopdrachten, bereik je mensen die specifiek zoeken in jouw regio.
  • Duurzame resultaten: Een goede SEO-strategie zorgt voor een constante stroom van (gratis) organisch verkeer naar je website.

GEO: de toekomst van online zichtbaarheid

Wie is nu die new kid? Dat zijn de generatieve AI-zoekmachines. Met de opkomst van AI-zoekmachines zoals ChatGPT, Gemini en Perplexity verandert de manier waarop mensen online zoeken. In plaats van een overzicht met een heleboel links (zoals Google werkt), ontvangen gebruikers nu direct volledige antwoorden, samengesteld uit verschillende bronnen. Hier komt GEO (Generative Engine Optimization) in beeld.
 

In ‘t kort:

  • Jouw website als bron of antwoord in AI-antwoorden: GEO zorgt ervoor dat jouw site en aanbod worden meegenomen in de antwoorden die AI-modellen genereren. Daarvoor is het natuurlijk wel belangrijk dat jouw website het antwoord op de vraag bevat. Een AI creëert zelf geen content, maar herbruikt en herkauwd wat hij vindt online. Wat dus niet op jouw site staat, kan ook niet gevonden worden. Hou dus goed deze vragen in je achterhoofd: Wat zoekt mijn klant? Welke vragen stelt mijn klant, en hoe moet ik daarop antwoorden? En vooral: waarop WIL ik gevonden worden? Op gratis schattingen, of investeringen? Zo kan je gerichte content creëren die eenvoudig door AI kan worden gevonden én gebruikt.
    Enkele voorbeeldvragen:
    * Wat zijn de top investeringen in vastgoed voor het jaar 2025?
    * Wie is de beste makelaar in stad...?
    * Hoe verkoop je sneller je huis in...?
    Stel je deze soort vragen én beantwoord je ze? Dan ben je op de goede weg. Gebruik je ook deze vraag-en-antwoord structuur? Dan ben je helemaal goed bezig!
  • Relevantie en autoriteit: Door content te creëren die betrouwbaar, gestructureerd en contextueel sterk is, vergroot je de kans dat AI jouw expertise opneemt in zijn adviezen. 
    Je doet dit niet alleen door content te creëren maar ook door je autoriteit te laten bevestigen: door goede klanten reviews, door referenties vanuit andere (betrouwbare!) websites naar jouw site, en een sterke online aanwezigheid buiten jouw eigen site, betonneer je jouw plek in het nieuwe landschap.
  • Voorlopen op de concurrentie: Wie nu investeert in GEO, blijft zichtbaar en bouwt aan langdurig vertrouwen bij potentiële klanten.

Waarom SEO én GEO?

SEO en GEO sluiten elkaar niet uit, ze versterken elkaar net. SEO blijft essentieel om gevonden te worden in klassieke zoekmachines, terwijl GEO jouw zichtbaarheid in AI-gestuurde zoekplatformen garandeert. Door beide strategieën te combineren, profiteer je met andere woorden vandaag al van maximale online zichtbaarheid.

 

In de vastgoedsector, waar concurrentie en snelheid cruciaal zijn, is het niet langer voldoende om alleen te focussen op SEO. GEO is de logische volgende stap om je merk, aanbod en expertise prominent aanwezig te houden in de antwoorden van de zoekmachines van morgen.

Wil je weten hoe jouw vastgoedwebsite optimaal scoort in zowel SEO als GEO? Neem contact op met aldrin.be – wij zorgen dat je gezien én gevonden wordt, nu én in de toekomst.

 

Meer weten? Contacteer team Aldrin!

Aldrin digital agency

Montignystraat 157
B-2018 Antwerpen

+32 3 216 57 30
hello@aldrin.be